Van productie, logistiek, engineering, technische dienst, netwerkbeheer tot aan KAM-gerelateerde taken toe: als iemand binnen Delft Profielen een spin in het web is, dan is de gepassioneerde operations manager Sander Bouwmeester (54) dat wel. Wat hij het liefst doet? Hard werken én de wereld rondvliegen in zijn zelfgebouwde, levensechte vliegsimulator.

 

Als geboren en getogen Amsterdammer vertrok Sander jaren later naar het nuchtere Friesland om uiteindelijk neer te strijken in het gemoedelijke Brabant. Leergierig als hij is, maakte hij zich zoveel mogelijk verschillende machines eigen en ronde hij op zijn 33e nog een deeltijdstudie Hoger Management en Bestuurskunde af. Soms gecombineerd met een 80-urige werkweek: “Ik heb altijd overal het maximale uit willen halen, ben in hart en nieren een productieman en een prestatiezoeker: het moet áltijd beter voor de afdeling. Mijn werkmotto? Niet harder werken, maar slimmer werken!”

 

Gedreven

Officieel kwam Sander 1 januari 2018 in dienst bij Delft Profielen. Maar gedreven als hij is, was hij weken daarvoor al één van de kartrekkers bij de ontwikkeling van een toenmalige nieuwe dakpannen-lijn. Meteen ook zijn eerste mijlpaal binnen het bedrijf: “We hebben toen het oude productierecord de vernieling in gedraaid. In drie jaar tijd hebben we van dat nieuwe record een weekgemiddelde gemaakt.” Daar ligt volgens Sander ook meteen de kracht van Delft Profielen: massa, flexibiliteit en de mogelijkheid om nog meer productie uit de fabriek te krijgen.


Beretrots

De operations manager kijkt met veel plezier, passie en trots terug op de afgelopen jaren. “Als je ziet wat wij met z’n allen de afgelopen drie jaar voor elkaar hebben gekregen. Ik durf hardop te zeggen dat ik beretrots ben op iedere operator die hier rondloopt. Wat onze jongens doen is onvoorstelbaar goed!”, zegt Sander resoluut, die daarnaast enorm geniet van de gezellige werksfeer en zelfs op momenten met collega’s in de kantine een balletje wegtikt op de pooltafel. De naar eigen zeggen rasechte workaholic weet van zichzelf dat hij vrij direct kan zijn. Het is een karaktereigenschap die een afschrikkende werking kan hebben, maar ervoor zorgt dat hij zijn functie als operations manager goed kan uitvoeren. “Ik hoor vaak: ‘je bent streng, maar rechtvaardig’. Ik sta zeker open voor andere meningen en ideeën, maar op een gegeven moment moet ik een beslissing durven te nemen. Impopulaire beslissingen kan ik altijd uitleggen”, zegt Sander stellig.


Prestigieuze vliegsimulator

Dat hij een rasechte workaholic is, maakt vakanties een ware uitdaging. Al brengt hij maar al te graag tijd door met zijn vrouw, dochter en twee kleindochters. Waar hij dan wel zijn ontspanning in vindt? “In mijn zelfgebouwde vliegsimulator!”, zegt Sander trots. Een uit de hand gelopen hobby die in 1995 begon met de aankoop van het computerspel Microsoft Flight Simulator. Met de verbeterde grafische kwaliteit van het spel, verbeterde Sander op zijn beurt de beleving door een cockpit na te bouwen, voorzien van alle toeters en bellen. “Ik heb inmiddels zeven computers met de nieuwste videokaarten, chips en drie gebogen monitoren met elk een ander beeld. Als je naar links kijkt, dan kijk je ook écht naar links!” vertelt Sander enthousiast, die deel uitmaakt van een wereldwijde community van ‘piloten’.

 

Abu Dhabi

“Je moet een vluchtplan inleveren en meld je aan als je boven een bepaald gebied vliegt. De langste vlucht die ik ooit gemaakt hebt in mijn vliegsimulator was naar Abu Dhabi en duurde negen uur. Je moet in principe in de cockpit blijven, omdat je echt kan worden opgeroepen door de flight controller. Als ik koffie wil, bel ik mijn vrouw”, zegt Sander lachend over zijn ‘stewardess’. De boel de boel laten en dan maar neerstorten is geen optie. “Als er een motor in brand staat, volg ik de instructies en zet ik het vliegtuig aan de grond.”

 

Vliegbrevet

Ondanks dat de vliegsimulator voor hem gelijk staat aan totale ontspanning, zijn er opmerkelijk veel overeenkomsten te vinden met zijn functie als operations manager bij Delft Profielen. “Je moet een vrij goed analytisch vermogen hebben, snel kunnen beslissen en je hebt een bepaalde verantwoordelijkheid over mensen en levens.”

Volgens Sander is hij door zijn jarenlange speelervaring in staat om probleemloos een echte Boeing 737 te besturen. Toch heeft hij geen vliegbrevet en zijn real life vlieguren op één hand te tellen. Sander: “Ik heb vaak geprobeerd om mee te vliegen in een Boeing 737 maar helaas is dat om veiligheidsredenen niet mogelijk. Wel vloog ik ooit in een Cessna en deed ik aan zweefvliegen. Zelf een vliegbrevet halen is niet te betalen. Maar stel, dan heb je je brevet, en dan? Als hobby is het leuk, maar nu kan ik vliegen én gezellig thuis bij mijn vrouw zijn!”