Decoilen, slitten en het perforeren van (voorgelakt) bandstaal. Het is slechts een kleine greep uit de vele maatwerkoplossingen van het Coil Service Center, een nieuwe business unit binnen Delft Profielen. Sinds de oprichting begin 2020 wist de unit zich in korte tijd te ontwikkelen tot een volwaardige toeleverancier voor zowel de metaalverwerkende- als maakindustrie. “De persoonlijke aandacht die we bij Delft Profielen al hebben, trekken we door naar het Coil Service Center”, zegt Gerard Rutten, accountmanager bij Delft Profielen.

 

 

‘Waarom kopen we niet gewoon extra rollen staal (coils) in en maken we ze geschikt voor metaalzetterijen? Zij maken tenslotte toebehoren en afwerkstukken voor onze profielplaten’, klonk de vraag binnen Delft Profielen. Speler worden in een nichemarkt waar Delft Profielen, zonder al teveel investeringen en aanpassingen, zijn stempel op kon drukken. Mede door de al aanwezige inkoopcontacten, machines, opslagruimte, kennis, kunde en mankracht was dit een mooie stap in het verder ontwikkelen van het bedrijf.

Mix van afnemers

Zo gezegd, zo gedaan! Het Coil Service Center is een feit, waardoor de nieuwe business unit zich nu 100 procent kan toeleggen op zijn eigen activiteiten. Denk dan aan bewerkingen als decoilen, slitten, het maken van vlakke platen, perforeren en foliën, om zo bijvoorbeeld een eerder aangebrachte lak te beschermen. Al snel breidde de vraag naar bandstaal vanuit metaalzetterijen zich uit en meldden ook producenten van onder meer luchtkanalen en witgoed zich. Een volgens Gerard dankbare ontwikkeling: “We willen toewerken naar een grote mix van afnemers en onze service breder trekken, dan alleen beoogd op metaalzetterijen. Dus óók klanten die verder geen zakelijke relatie hebben met Delft Profielen.” 

 

Eigen logo, website en trailer

Dat is meteen ook de reden, dat Delft Profielen er bewust voor heeft gekozen om het Coil Service Center te voorzien van een eigen logo en pagina op onze website. Bovendien is de business unit uitgebreid met een trailer om bandstaal-bestellingen nog sneller te kunnen rondbrengen. Dat alles levert volgens de accountmanager op verschillende vlakken een grote meerwaarde op: “Voorheen hadden we een aantal vaste dagen in de week, dat we bestellingen naar onze klanten brachten. Nu doen we dat dagelijks met onze eigen trailer. Daarnaast leveren we uit voorraad alle kleuren en gewichten, is de doorlooptijd daardoor slechts een à twee dagen en hebben onze medewerkers de nodige materiaalkennis en ervaring.” 

 

Toekomst

Door het toenemend aantal afnemers sluit Gerard een uitbreiding van het machinepark in de toekomst niet uit. Over wat het nieuwe Coil Service Center voor hem betekent, hoeft hij niet lang na te denken: “Het gevoel dat je iets verkoopt, waar een ander écht behoefte aan heeft. Je maakt deel uit van een proces van de maakindustrie!”