Verkoop en het adviseren van klanten loopt als een rode draad door de carrière van Bas Rombouts (34). Bij Delft Profielen heeft Bas, sinds februari van dit jaar in de functie van verkoop binnendienst, zijn plek gevonden. “De afwisseling tussen bestaande en nieuwe klanten is leuk en uitdagend. Goed klantcontact, flexibiliteit en duidelijkheid bieden, maakt voor klanten het verschil” aldus Bas.

 

Warm bad
Na bijna dertien jaar verruilt Bas zijn baan als bedrijfsleider bij Intersport, om praktische redenen en beperkte doorgroeimogelijkheden, voor een verkoop binnendienst functie bij Baustoff Metall Nederland. “Via een recruitmentbureau ben ik deze branche ingerold. Buiten het feit dat ik het interessant vind om het proces rondom de bouw van een pand van deze kant te zien, is het een stabiele branche met een goed toekomstperspectief.” Bas prefereert een meer gekaderde productgroep en besluit zijn carrière daarom voort te zetten bij de RB+ Groep, die totaaloplossingen voor brandpreventie biedt. De combinatiefunctie van in- en verkoop heeft Bas doen inzien dat zijn ambitie toch echt bij een adviserende rol in verkoop ligt. “Per toeval stuitte ik via Indeed op de vacature verkoop binnendienst bij Delft Profielen, een bedrijf dat iedereen in Waalwijk kent. De sollicitatiegesprekken rondom de feestdagen in 2020 voelden als een warm bad. In februari 2021 ben ik gestart, en het voelt nog steeds zo! Er heerst een gezellige werksfeer binnen Delft Profielen en ik werk op een fijn, goed verzorgde werkplek. Daarbij zijn de lijntjes kort en blijft een vraag geen vijf minuten op tafel te liggen.”

 

Klantcontact

Al vrij snel heeft Bas het CRM-systeem en de materie onder de knie, om zelfstandig aan de slag te gaan. “Het is fijn de vrijheid te hebben om zelf invulling te geven aan de functie. Naast de bestaande klanten is er absoluut ruimte om prospects te benaderen. Dat vind ik het leuke aan deze job; in de detailhandel ben je afhankelijk van de klanten die naar de winkel komen, nu bereik ik potentiële klanten door goede research en zelf het initiatief te nemen.”

 

Staalprijzen door het dak

Mede door de pandemie zijn staalprijzen hoog en materialen schaars. “Vraag en aanbod zijn op dit moment niet in balans. Hierdoor zijn we met Delft Profielen minder flexibel dan we willen, maar gaan tot het uiterste voor onze klanten. Dat maakt het voor mij wel extra uitdagend en leuk. Duidelijkheid bieden en beloftes waarmaken, dat is de kern.” Een belangrijke pijler is klantcontact, vindt Bas. “Voldoende aandacht voor de klant kan het verschil maken. Delft Profielen houdt met een overzichtelijk CRM-systeem erg goed de vinger aan de pols bij alle klanten. Zo signaleren we tijdig de behoeften van onze klanten en kunnen we daarop anticiperen.”

 

Vakantieganger

In zijn vrije tijd grijpt Bas, samen met zijn vriendin en twee jongens van 3 en 5 jaar oud, graag de kans om erop uit te gaan. “Een paar dagen vakantie vieren in eigen land of naar mijn favoriete land Italië, al is Portugal ook erg mooi.” Aan het eind van het jaar hoopt Bas weer op skivakantie te kunnen. Tot die tijd wordt er hardgelopen en eenmaal per week in de zaal gevoetbald met een vriendenelftal. “Naderhand pakken we samen natuurlijk gezellig een biertje. Althans, zodra de coronamaatregelen dat weer toelaten.”